Bitva o budoucnost
Kategorie velkoprostorových MPV se ještě donedávna neustále rozšiřovala o nové a ještě větší modely. Světová finanční krize ale pravděpodobně obrátí automobilový svět naruby. Zájem o nadbytečně velká auta upadá a zákazníci se budou soustředit na segmenty nižších kategoriích – levnějších, ekologičtějších a skutečně potřebných aut. Nepochopitelně přemrštěné náklady (téměř na vše) jednou prostě musely mít svůj důsledek.
V souvislosti s výše uvedeným bych rád uvedl, dle mého subjektivního názoru, výjimečný a pozoruhodný srovnávací test. Proti sobě se postaví typický zástupce velkého rodinného MPV (americký vkus a styl cestování = blížící se krach největších tamních automobilek) a vůz moderního střihu. Chrysler Voyager vs. Škoda Roomster.
Model:
Škoda Roomster Style 1.6 MPI 5 st. manuální převodovka
Chrysler Grand Voyager Touring 3.6 l V6, 6 st. automatická převodovka
Výkony:
Chrysler – zážehový šestiválec OHV s 12 ventily, 142kW (190 k), 305Nm při 4000 ot./min.
Škoda – zážehový čtyřválec OHC s 16 ventily, 77kW (105 k), 153Nm při 3800 ot./min.
Rychlost:
Chrysler - maximální rychlost 193 km/h, zrychlení 11,4 s
Škoda – maximální rychlost 184 km/h, zrychlení 10,9 s
Pohon:
Chrysler – přední kola
Škoda – přední kola
Podvozek:
Chrysler – nezávislé/vlečená tuhá kliková ramena
Škoda – nezávislé/McPherson
Stopový průměr otáčení:
Chrysler – 11,91 m
Škoda – 10,5 m
Spotřeba:
Chrysler – spotřeba kombinovaná 12,7 l/100 km (palivová nádrž 77 l)
Škoda – spotřeba kombinovaná 7,0 l/100 km (palivová nádrž 55 l)
Emise:
Chrysler – CO2 kombinované 302 g/km
Škoda – CO2 kombinované 167 g/km
Hmostnost:
Chrysler – provozní 2220 kg, maximální 2690 kg (nebrzděný přívěs 450 kg, brzděný 1600 kg, zatížení střechy 80 kg)
Škoda – provozní 1175, maximální 1690 (zatížení střechy 75 kg)
Zavazadlový prostor:
Chrysler – základní 638 l, největší 3296 l (po demontáži obou zadních řad sedadel)
Škoda – základní 450 l, největší 1780 l
Servisní intervaly:
Chrysler – 12 000 km
Škoda – 30 000 km
Záruky:
Chrysler – 2 roky bez omezení počtu ujetých km (prorezivění 7 let)
Škoda – 2 roky bez omezení počtu ujetých km (prorezivění 12 let)
Cena (k 20. 12. 2008):
Chrysler – 949 750 Kč
Škoda – 369 000 Kč
Pochopitelně. Porovnávám zcela odlišné automobily, které byly navrženy pro zcela odlišné koncové kupující. Americký Chrysler je v zemi svého původu považován za průměrný rodinný vůz, u nás se jedná o luxusní segment, o auto, které si kupují movité rodiny. Naproti tomu Roomster postavený na základě svěží myšlenky by v Americe pravděpodobně naprosto propadl. Moderně střižený automobil s obrovskými skleněnými výplněmi oken a kompaktními rozměry je stavěný pro mladé rodiny s dětmi, nejčastěji jako automobil pro každodenní ježdění a víkendové výlety. Cenový rozdíl, u kterého je nutno dodat, že je zapříčiněn také mnohem rozsáhlejší výbavou Voyageru (verze Voyager Turing je lépe vybavena také než nejdražší verze Roomster Sport v základu za 414 900 Kč) je však gigantický. Oba automobily přitom splňují podobné nároky. V některých disciplínách dokonce český dravec vítězí.
Chrysler nabízí tradiční velký a silní a alespoň šestiválcový zámořský motor, který je však osazen pouze zastaralou 12-ti ventilovou technikou. Škodovka na své rozměry a váhu rukuje s dostačující šestnácti-ventilovou „jednašestkou“. Zastávám názor, že výkon 100 k je bohatě dostačující pro účely každodenního ježdění do práce, pro výlety 3-4 členné rodiny i pro občasné cesty na dovolenou (Chorvatsko, Alpy, Tatry). Ve sprintu z nuly na sto je Roomster rychlejší a to především díky své „muší“ váze a manuálnímu řazení. Automat Chrysleru zajisté nespadá do kategorie nejsvižnější ani nejpřesnější. Škoda vede na body.
Soupeři jsou poháněni totožně přední nápravou, nicméně zavěšení kol českého výrobku je propracovanější (koncern VW). Rozdíl v rozměrech je jasný, takže mne nepřekvapil téměř 1,5 m rozdíl ve stopovém průměru otáčení – parkování ve městech nebo u nákupních center není s Voyagerem příliš jednoduché (zejména pro ženy řidičky), zdatně ale pomáhá velmi účinný posilovač. Bohužel podobně velmi účinný je také za samotné jízdy, což nevede k příliš dobré odezvě mezi koly a volantem pro řidiče. Roomster naplňuje představy o multifunkčnosti a prokazuje sportovnější a jistější jízdní vlastnosti. Na rozdíl od protivníka příliš neplave ani se tolik nenaklání v zatáčkách. Žel – Škoda je náchylná na boční vítr, což způsobuje velká boční plocha, která je navíc poměrně kolmá. Chrysler i přes své rozměry nepociťuje tuto náchylnost. Pravděpodobně je na to příliš hřmotným vozem. Základní hmotnost 2,2 tuny je dvojnásobkem konkurenčního auta. To ale uveze o 45 kg vetší náklad pasažérů. Zajímavé. Pro výběr Škody hovoří také více než 5-ti litrový rozdíl v kombinované spotřebě, který je způsoben 3 hlavními faktory – daleko větší hmotností Chrysleru, mnohem větší výbavou a jeho neekonomickým automatem. Objem nádrže, kterým sedmimístný Voyager doslova drtí Roomstra, je k vzhledem ke spotřebě rozumný a žádaný.
Zastánci ochrany životního prostředí by jistě nebyli potěšení emisními hodnotami Voyageru, jenž činí vysokých 302 g. Při testování mne překvapila takřka shodná nosnost střech vozidel, která mne stále více utvrdila v přesvědčení, že škodovka může směle vyrazit na zimní lyžařskou dovolenou do Rakouských nebo Italských Alp bych a to klidně i s „rakví“ na střeše. Střešním nosičem ale nemůže kompenzovat propastné 2000 litrů místa v zavazadlovém prostoru. Ano, takový rozdíl vznikne mezi auty, když složíme všechna zadní sedadla. Chrysler dokonce umí svá zadní sedadla složit do podlahy. Parádní vychytávka! Spolehlivosti vozů věří jeho výrobci stejně, ale v případě kvality ochrany proti prorezivění si mladoboleslavská továrna připisuje další body k dobru. 5 let navíc, to je slušná nabídka. Jestliže se přesto rozhodnete pro Chrysler, počítejte s nesmírně krátkým servisním intervalem (pouhých 12000 km), takže v servise strávíte „povinně“ třikrát více času, než majitel Škody. Ta má také podstatně více autorizovaných servisních míst a levnější originální díly.
Stále jsem vás nepřesvědčil? Nejenže jsou novodobé menší vozy moderní, ekologičtější, sportovnější, úspornější, některé z nich jako např. testovaná Škoda Roomster dokáží v čistě racionálním testu porazit i renomovaného soupeře z vyšší ligy. Pokud se zákazník dokáže mírně uskromnit, nabídne mu Roomster jistější jízdní vlastnosti, nižší náklady provozu, výhodnější záruky, delší servisní intervaly, odveze mu spoustu zavazadel a méně poškodí životní prostředí. Pomůže tak nejen svojí peněžence (o více než půl milionu KČ), ale také tradičnímu českému výrobci v překlenutí obtížného období. Budoucnost mají prostě menší, ale o to komplexnější vozy.