Když jsem se někdy před prázdninami doslechl o tom, že bude v Brně k vidění vůz formule 1 v akci na trati, věděl jsem, že tam nesmím chybět. V původnim plánu dokonce figuroval současný závodní pilot stáje Scuderia Ferrari brazilec Felipe Massa. Jak všichni víme ten se, bohužel, zranil při kvalifikaci na GP Maďarska. Takže původní plán musel být pozměněn, a nutno poznamenat, že nikoliv k úpadku věci - do Brna dorazil Marc Gené. Skutečně parádní náhrada za Felipeho, 34letý šampion, vítěz letošního ročníku legendárníhch 24h Le Mans s prototypem Peugeot 908, bývalý pilot stáje Minardi F1, bývalý testovací pilot týmu Williasm-BMW F1 a nyní testovací pilot rudých ďáblů z Maranella. Zhruba hodinový program španělského inženýra však nebyl zdaleka jediným lákadlem brněnských racing days. Přestože automotodrom nabízel program v průběhu celého víkendu, my se rozhodli navštívit areál grand prix až v neděli. Program začínal poměrně brzy, již před 9 hodinou a to jízdami pravidelnost Emozioni in Pista. Krásnou podívanou byly dva závody vozů Ferrari F430 Scuderia a to pod názvem Ferrari Challenge Europe a Italia. Vozy byly vždy rozděleny do dvou skupin: Trofeo Pirelli, která je otevřena všem jezdcům a Copa Shell, kde jezdí amatéři (pilot nesmí být profesionálním závodníkem nebo mít významné zkušenosti s mezinárodním závoděním). Rozhodně se nedá říci, že by osmiválce F430 s 510 koňmi byly tichými motory, jejich zvuk byl náramný a pohled na krásné nízké proporce auta okouzlující - no, jednu Scudrii bych bral! S hromobitím následujících starších formulí, která vyjely na brněnskou trať ihned poté, se jejich zvukový projev však nedá srovnat. F1 Clienti, jak Ferrari nazývá svůj program, kde se projíždí majitelé více jak 3 roky starých modelů vozů F1 stáje Scuderia Ferrari. Jejich aktuální majité se nemusí zabývat organizačními ani spedičními starostmi, SF jim jejich exkluzivní miláčky opečovává, servisuje, garážuje a také dováží přímo na závodní tratě, kde se konají Ferrari racing days. S nadšením jsme sledovali na 13 formulí 1 z nedávných let: F1 248 z roku 2006 byl nejnovějším speciálem, který se v Brně projel. Nejstarším zase F1 87/88 C závodící v sezoně 1987 v rukou Alboreta a Gerharda Bergera. Mimo jiné jsem spatřili F2001, F300 a F2003-GA Michaela Schumachera, či Mansellovo F1 90. Otáčky všech monopostů jezdíchích v programu F1 Clienti jsou elekronicky omezeny na max. 17 000/min., což jim však nezabraňuje pokořit rychlost 330 km/h na cílové rovince v Monze. Skutečně pestrá byla show Marca Geného, která odstartovala ve 13hod. Nejprve se projel v otevřené stříbrné Californii (reklamní jízda pro nový model), poté ukázal své driftovací umění se 430 Scuderií následované 3 koly za volantem černého Ferrari FXX s výrobním číslem 30, jehož majitelem je Michael Schumacher. Pro Marca to byla zřejmě skutečně velká odpovědnost řídit tento model, jak naznačoval komentátor akce Kovařík, a snad i proto "fxxu" tolik nešlapal po krku, jak bychom si my fanoušci vzpínajícího se koně, přáli. Vrcholem vystoupení španělského testmana bylo asi 5 kol (z toho 3 ostrá) v kokpitu F1 2008, tedy monopostu držícího titul poháru konstruktérů z minulé sezony a toho, s nímž pilot Felipe Massa bojoval do posledního kola posledního závodu o titul mistra světa. Znruba 15 s byl vítězem, následně se Lewis Hamilton na McLarenu dostal o pozici výš a titul náležel jemu. To je ale historie. Marc Gené se měl neoficiálně pokusit o pokoření traťového rekordu, jenž drží na suché trati skot David Coulthard s časem 1:36:77 z roku 2002. K překonání rekordu dle údajů z oficiálních webových stránek brněnského automotodromu pravděpodobně neoficiálně došlo. Byť nepotvrzeně, jednalo by se o překvapující fakt, neboť důvodů, proč by k tomu nemělo dojít je několik. Tou hlavní je rozdílná specifikace vozů F1 z sezon 2001 a té Marcovy z roku 2008. Motor McLaren-Mercedesu měl objem 3.0 l a 10 válců, zatímco F2008 disponuje, dle pravidel, "pouze" motorem 2.4 V8. Výsledek by tedy byl v souladu se statistickými tabulkami, dle kterých zajížděly monoposty z přelomu tisíciletí a těsně po něm cca o 2 až 5 vteřin (v závislosti na charakteristice trati) lepší časy na jedno kolo v porovnání s vozy specifikace ročníku 2008. Marc Gené završil své vystoupení společným fotografováním v prostorách startu a cíle a poté tento sympatický finanční analytik zmizel v útrobách VIP. Odpolední program však nezůstal zahanben a nabídl fantastickou podívanou na klasické vozy značek Ferrari a Maserati v rámci závodu Shell Historic Challenge. K vidění byly automobily nádhrných tvarů z rozličných období, namátkou Maserati A6GCM (1951), Ferrari 250 GT Berlinetta (1958-61), Ferrari 308 GTB, Ferrari 308 Michelotto GT4 (1980), Ferrari 512 BB LM (1980), Ferrari F40 LM (1992) a další. Suverénně nejrychlejší a na trati neporazitelné (neskutečný výkon, mohutný zátah, ohromující zvuk, nepřekonatelné jízdní vlastnosti, skvělá trakce) bylo pětilitrové žluté Ferrari 512 M němce Dietera Roschmanna z roku 1970. Po finishi tohoto závodu se naposledy předvedly ve své kráse monoposty F1 z programu F1 Cilienti. Celodenní akci završily volné jízdy majitelů vozů značky Ferrari, kterých se jistě nesešlo málo, což ohdaduji dle pohybu rudých vozů v okolí Masyrykova okruhu a také plného parkoviště VIP hostů. V tu chvíli jsme již ale byli na cestě zpět domů z automobilového ráje. Musím ale přiznat, že domů jsme jeli skutečně spokojeni. A věřím, že jsme nebyli sami. 50 000 návštěvníků je tomu dobrým důkazem!
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář