BMW 320i STW
Výrobce: High Speed Ročník: 1998 Zajímavost: 3 roky na vrcholu "Bavoráci vítězí v Mistrovství cestovních vozů Supertourenwagen 1998. Náhoda nebo výsledek důsledné práce týmu firmy Schnitzer? Co dělá BMW 320i už roky tak silným? S několika otázkami v kapse jedeme v den triumfu na místo činu - Nürburgring. Domluvili jsme si rande. Abychom přišli na kloub tajemství asi nejúspěšnějšího cestovního vozu posledních let. Ranní mlha se ještě válí nad silnicí. když šampion Johnny Cecotto přijíždí do boxu číslo čtyři. Na rtech má svůj známý přátelský smích. který asi souvisí s pořádnou oslavou vítězství. V každém případě je mnohem uvolněnější než já. Zima a čekání na testovací jízdu mě docela znervóznily. Teprve když mi Johnny začal popisovat své mistrovské auto. zmizelo mé rozčílení. S úsměvem ve tváři mi ještě jednou nastiňuje vítěznou jízdu, potom se zabýváme spoustou spínačů a páček v jeho 320i. BMW STW nemá už se svým sériovým bratrem mnoho společného. Zatímco ten má řadový šestiválec, pracují v motoru STW válce pouze čtyři. Motor má zato větší sílu, a to téměř dvojnásobnou. Jinak všechno zbytečné zmizelo - tedy obložení dveří, koberce nebo polstrování. Všude,kam oko dohlédne je holý plech. Konec s prohlídkou a nastupujeme - nebo lépe řečeno - soukáme se do vozu. Se značnou námahou jsem přelezl karbonem obložené příčky bezpečnostní klece a zapadl jsem do závodního sedadla, mimochodem vysunutého značně dozadu. Naštěstí mi Johnny pomohl do závodních pásů a uzavřít boční bezpečnostní síť před oknem. Než vyrazíme, seznámím se raději ještě jednou se svým pracovištěm. Velký digitální display podává informace o počtu otáček, tlaku oleje, teplotě oleje, tlaku benzínu a teplotě vody. Malý volant padne dobře do ruky a je jako u Formule 1 odnímatelný. První stupeň sekvenční převodovky (řazení v rovině) leží vzadu. Stupňů má šest. "Když se budeš otáčet a budeš potřebovat zpátečku, prostě vymáčkni klapku před řadicí pákou a zařaď dopředu." radí ještě Johnny na cestu. Ve středové konzole jsou usazeny dva spínače, spodní je červeně označený. Není divu, tady se spouští hasicí zařízení. Krátký stisk horního spínače, potom knoflík starteru na přístrojové desce, trochu plynu a 310 k silný čtyřválec ochotně naskočí. Zařadit jedničku, display ukazuje "1". Na semaforu u výjezdu z boxu zelená, testovací jízda může začít. Bez námahy se dává 320i do pohybu, žádný problém se spojkou s uhlíkovými vlákny. Po prvních metrech přesto motoru zaskočí - nízké otáčky se čtyřventilovému motoru nelíbí. Šlápnout na spojku, přidat plyn, spojku pustit a jedeme! Při 3 000 ot/min je všechno v nejlepším pořádku. První kola jezdím extrémně opatrně. Všechno je ještě studené, dráha provlhlá ranní mlhou a především zná BMW dráhu líp než jeho řidič. Sekvenční převodovka řadí přesně nahoru i dolů. Od první chvíle se člověk v STW 320i cítí dobře. Po třech kolech je tempo rychlejší. Počet otáček "8.000" hlásí otáčkoměr. Při závodech je povoleno 8.500 otáček. Na nejrychlejším místě ukazuje otáčkoměr 8.300 otáček, to je na pátý převodový stupeň skoro 250 km/h. Navzdory několika zvlněním na vozovce je přímý chod i při vyšším tempu pozoruhodný. To pravé potěšení činí Cecottova 320i v zatáčkách. Tým firmy Schnitzer podvozek perfektně sladil a také závodní pneumatiky Michelin na 19-palcových ráfcích BBS vás nenechají ve štychu. Ještě k tomu v rychlých zatáčkách Bavorák díky velkému zadnímu křídlu běží jako po kolejích. Ovšem trochu moc plynu a jste v protisměru. V pomalých zatáčkách sleduje BMW přesně každý pohyb řízení. Zrychlení Vám sice dech nevyrazí, působivý je ale průběh točivého momentu. Už v dolním rozsahu má dostatečnou sílu. Při maximálních otáčkách je také cítit. A tajemství úspěchu? U BMW 320i Schnitzerova týmu ladí celkový paket - od pružného motoru až po super podvozek. Jeho síla: nemá žádné slabiny." převzato z: http://www.volweb.cz/prochazkak/Racing/Racing.htm