Jaguar XJS
Výrobce: DetailCars (limited edition)
Ročník: 1988
Zajímavost: 22 let ve výrobě
Jaguar XJS se představil v roce 1975, jako přímý nástupce typu E, o kterém se soudilo, že v podobě vozů třetí série dosáhnul již své dokonalosti. Typ XJS se zpočátku setkával se smíšenou odezvou. Potencionální zákazníci mu vyčítali nezvyklé zadní sloupky, plastové nárazníky a stísněnější interiér. Přitom XJS, který zdědil zavěšení, brzdy i skvělý dvanáctiválec se vstřikováním z modelu XJ, měl skvělé jízdní vlastnosti, byl pohodlný a v neposlední řadě s maximální rychlostí okolo 245 km/h i velmi rychlý (zrychlení 6,8 s). Příznivci vozů Jaguar zejména postrádali výjimečnost karoserie typu E. Tvary Jaguar XJS podle návrhu Lyonse a Sayera byly sice konzervativnější, ale celý vůz v mnohém předčil svého předchůdce. Výkonem se mu mohl zcela vyrovnat a jízdními vlastnostmi a celkovým komfortem i pohodlím ho daleko předčil. Proto nakonec zaslouženě získal velikou oblibu a zařadil se do rodiny nefalšovaných Jaguárů (důkaz o kvalitě zpracování je i ten, že na jeho základě byl postaven vůu Aston Martin DB7). XJS se zpočátku dodával výhradně s vidlicovým dvanáctiválcem do V o obsahu 5,3 l s průměrnou spotřebou 22 l/100km, což byla v době ropné krize velmi ryskantní volba. Po osmi letech od uvedení nahradil stávající pohonnou jednotku motor V6 DOHC o objemu 3,5 litru, který dosahoval ještě většího zrychlení. V roce 1986 se představilo provedení cabrio s označním XJS-C a o dva roky později provedení convertible. V tomto období se začaly prodeje prudce zvyšovat a model se stal velmi úspěšným. Navíc se v roce 1991 představil nový facelift původního modelu. Model XJS se s drobnými změnami vyráběl nepřetržitě až do devadesátých let dvacátého století (celkem neuvěřitelných 21 let). Procházíme-li kolem něj nebo když nás předjíždí,díváme se v podstatě takříkajíc z ptačí perspektivy, protože jeho výška je pouhých 1225 mm. Pod mohutnou kapotou, která svou velikostí připomíná kulečníkový stůl, se skrývá řadový šestiválec DOHC s obsahem 3565 ccm. Vstřikování paliva a čtyři ventily v každém válci mu dávají výkon 156 kW při 5100 ot/min. Většina XJS směřovala do USA. V americké verzi, kromě několika odlišností které vyžadují přísné americké bezpečnostní a emisní předpisy, nesmí chybět automatická převodovka. Za dvacet let ve výrobě jich brány továrny opustilo 115 413 kusů. Jeho následovníkem se stal model XK8.