Jdi na obsah Jdi na menu
 


McLaren F1 GTR

Výrobce: Guiloy

Ročník: 1996

Zajímavost: po jistou dobu nejrychlejší auto světa

Bývalý šéf vývoje ze stáje formule 1 McLaren Gordon Murray nosil v hlavě ideu postavit nejlepší auto co kdy jezdilo. Realizace jeho snu se naplnila v roce 1993. Při poptávání motoru mu BMW Motorsport nabídlo vylepšení původního S70/1 z prototypu M8 hlavně v úspoře hmotnosti a použití variabilního časování ventilů, se kterým již mělo BMW zkušenosti z malého šestiválce. Kryty hlav a vana jsou vyrobeny z magnéziové slitiny. Motor je pochopitelně 4-ventilový a má objem 6.1l či 6.0l dle verze. Variabilní časování ventilů, laděné svody a jednotlivé klapky ke každému válci mají na svědomí úžasné výkony na tehdejší dobu vzniku. Vůz má velké množství vychytávek, ale o tom bude psáno ve zvláštním článku pouze o McLarenu.

Ferrari potřebovalo přibližně 10 let k tomu, aby se vyrovnalo svým nejlepším atmosférickým motorem na úroveň McLarenu ve svém veledíle Enzo. McLaren vytvořil specifické rychlostní rekordy. Silniční model F1 ustanovil v březnu 1998 rychlostní rekord 240.1 mil/h (386.7 km/h) pro kategorii nejrychlejší sériový vůz světa. Tato hodnota je průměrem dvou testovacích jízd, přičemž během té rychlejší dosáhl rychlost 391 km/h (civilní verze standardně 372 km/hod, od r. 1998 „jen“ 350 km/hod). Další velmi obtížný rekord je 0-100 mil/h-0, protože klade nároky jak na zrychlení, tak na extrémní brždění. V roce 1999 nejsilnější silniční verze McLaren F1 LM zajel čas v disciplíně 0-100-0 brutální čas 11.50 s. Pro srovnání M3 E46 o polovičním výkonu a váze 1580 kg k tomu potřebuje 17.04s.

Nejrychlejším vozem se silniční registrací i v časech Veyrona a Koeniggsegu nadále zůstává přeplňovaný Corvette Sledgehammer od pana Callawaye, jenž zajel v říjnu 1989 rekord 410 km/h na rovném úseku uzavřené dálnice.

McLaren F1 GTR vyhrál Le Mans v roce 1995 a další vozy se umístily na 3., 4., 5. a 13. místě, přičemž 2 posádky nedojely. Na oslavu grandiózního úspěchu bylo postaveno 5 žlutých vozů silničního typu LM se zvýšeným výkonem na 680 PS.

V roce 1996 dojel nejlepší McLaren F1 GTR na 4. místě, a to vůz č. 30 ze stáje West Competition GB (David Price Racing). Model McLarenu F1 GTR z mé sbírky (Team Bigazzi SRL, I) pilotovaný J.Laffitem, S.Soperem a M.Duezem dojel na výborném 11. místě. Ve své kategorii GT1 obsadil konečné 9. místo.

V roce 1997 obsadily 2 vozy stříbrnou a bronzovou příčku. Následující rok zbyla jen bramborová medaile a tím také působení Mc Larenů v Le Mans končí. Kromě LeMans se účastnily i dalších vytrvalostních závodů s mnohými úspěchy, ale ty nejsou v našich končinách natolik známé právě jako legendární francouzská 24 hodinovka.

Specifikace modelu BMP McLaren F1 GTR FINA pro LM 1996:

Motor                         S70/3 GTR V12
Objem (ccm)               6064
Výkon kW/PS             447/600
Toč. M (N/m)              685-4500
Max. RPM                  7400/min
Zrychlení                     2,9 s
Max. speed                 360 km/h (omezena)
Hmotnost                   1062 kg